جدید
خانه / دینی و مذهبی / دانستنیها / تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان

تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان

تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان

صدمات سیستم اسکلتی:

مشکلات نواحی مچ، گردن و پشت، کودکانی را که طولانی مدت از کامپیوتر استفاده می کنند، تهدید می کند. این مشکل با وضیعت قرارگیری کودک در حین کار با کامپیوتر در ارتباط است. برای پیشگیری از این صدمات باید اقدامات زیر صورت بگیرد:
۱) پوزیشن صحیح قسمت فوقانی بدن در حین کار با کامپیوتر حفظ شود:
الف. پشت بوسیله صندلی حمایت شود.
ب. در حین نشستن بر روی صندلی نباید بر عقب زانوها فشار وارد شود.
ج. پاها روی سطحی محکم(کف زمین یا بر روی سطح شیب دار) قرار گیرد.
خ. سر بر روی گردن متعادل باشد.
د. زاویه بین ساقه پا و ران بیش از ۹۰ درجه باشد.
ز. مچ بطور خنثی قرار گیرد( زاویه کمتر از ۱۵ درجه).
۲) یک محل کار نرمال طراحی شود. فضایی که کودک بتواند به آن دسترسی پیدا کند. به راحتی بنشند بدون اینکه بدنش را بطور نامتناسب خم کند یا بپیچاند.
۳) وضیعت صفحه کامپیوتر را چک کنید.صفحه کامپیوتر طوری قرار گیرد که کودک بدون اینکه گردنش را به عقب و جلو خم کند آن را به راحتی ببیند.
۴) وجود تجهیزات مناسب در محل کار: صندلی راحت میز ثابت صفحه کلید سطح پایین با شیب منفی موس در سایز مناسب برای کودک.
۵) صفحه مانیتور عاری از گردو غبار باشد و نور کافی موجود باشد.
۶) مدت زمان استفاده از کامپیوتر کنترل شود. زیرا صدمات فیزیکی با طول مدت استفاده از کامپیوتر در ارتباط است.

چاقی:
کودکانی که مدت طولانی در مقابل کامپیوتر می نشینند، فعالیتهایشان از فعالیتهای مورد نیاز سلامتی (از قبیل ورزش) دور می شود در نتیجه خطر چاقی افزایش پیدا می کند. برای به حداقل رساندن خطر چاقی توصیه می شود که مدت استفاده از کامپیوتر به ۲ ۱ ساعت در روز محدود و بر فعالیتهایی از قبیل ورزش تاکید شود.
تشنج اپیلپتیک: تشنج بطور اوایه بوسیله شکل خاصی از اپی لپسی ایجاد می شود. اپی لپسی حساس به نور زمانی ایجاد می شود که کودک حساسیت بالایی به نورهای لرزان دارد در این حالت زمانی که در مقابل نورهای درخشان کامپیوتر و فلاش های ناشی از بازی های رایانه ای قرار می گیرد تشنج آغاز می شود. علایم متنوع می باشد که شامل سردرد، تغییر در میدان بینایی، سرگیجه، گیجی، کاهش آگاهی و تشنج می باشد. به محض توقف استفاده کامپیوتر علائم ناپدید می گردد.

اثر اینترنت بر مهارتهای اجتماعی:
علی رغم اینکه اینترنت بعنوان یک فناوری شگفت آور معرفی شده است بر مهارتهای اجتماعی افراد اثرات منفی دارد.بهترین راه برای کشف خود زمانی که کودک در حال رشد و یادگیری است، تعامل با دیگر کودکان می باشد. یادگیری از طریق تجربه و تحریک حسها اتفاق می افتد، زمانی که کودک از کامپیوتر استفاده می کند کمتر این اتفاق می افتد. کلیک کردن بر موس و بازیهای رایانه ای پیشرفت مناسب مهارتهای اجتماعی کودک را به تاخیر می اندازد.زمانی که کودک به اینترنت معتاد شد، انگیزه اش برای تعامل با دیگران کم می شود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی دارد.مطالعات اخیرنشان می دهد که استفاده از اینترنت سبب ایجاد احساس بدبختی، تنهایی و بطورکلی کاهش سلامت روانی می شود. اشخاصی که از اینترنت بیشتر استفاده می کنند دوستی ها را کمتر حفظ کرده، زمان کمتری با خانواده صحبت می کنند، استرسورهای بیشتری را تجربه کرده اند و احساس تنهایی و افسردگی می کنند.

اینترنت و خانواده:
اینترنت امروزه جایگاه ویژه ای در ساختار زندگی خانواده ها پیدا کرده است و کامپیوتر به عنوان یک وسیله اما با کاربردی متفاوت تر، متنوع تر و شخصی تر وارد خانه شده و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحول نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگیهای نوین در جامعه حاکم می سازد.دلیل اصلی خانواده ها برای خرید کامپیوترو ارتباط با شبکه اینترنت در منزل آموزش می باشد. والدین اعتقاد دارند که این ابزار نگرش کودک را به مدرسه بهبود می بخشد. اما با گسترش سریع استفاده از این فناوری سوال مهمی که ایجاد می شود تاثیر آن بر ارتباطات بین اعضای خانواده است. استفاده از اینترنت به چند دلیل بر روابط خانواده تاثیر می گذارد:
استفاده از اینترنت یک فعالیت زمانگیر است پس می تواند مدت تعامل کودک با خانواده اش را کاهش دهد.زمان اختصاص داده شده برای تعامل با یکدیگر پیش شرط ارتباط با کیفیت می باشد. در یک مطالعه ۵۰% خانواده ها بیان کردند که مدت زمانی که آنلاین هستند کمتر باهم صحبت می کنند و ۴۱% موافق یادگیری رفتارهای ضد اجتماعی در این مدت بودند.
الف. اینترنت کشمکش های جدیدی را در خانواده ایجاد می کند. وجود فقط یک کامپیوتر در منزل رقابتی بین کودک و والدین برای استفاده از کامپیوتر ایجاد می کند که گاهی سبب کشمکش می شود.
ب. استفاده از صفحات وبی که از نظر محتویات متناسب سن کودک نمی باشد سبب بحث و کشمکش بین والدین و کودکان می شود.
ج. گاهی کشمکش ناشی از دستیابی کودکان به اطلاعات خصوصی والدین می باشد.
د. والدین نگران هستند که اینترنت کودک را از سایر فعالیتها منحرف کند و همچنین اثر ایزوله
کننده ای بر او داشته باشد.

اعتیاد الکترونیکی:
مطالعات نشان داده است که الگوهای رفتاری اعتیاد در بین مصرف کنندگان سنگین اینترنت وجود دارد. بررسی ها شیوع آن را از ۶% تا بیش از ۸۰% گزارش کرده اند. نگران کننده ترین جنبه اعتیاد به اینترنت، آسیب دیدن کودکان است. آنهاد به راحتی به بازیهای چند نفره حتی بخشهای مبتذل وابسته می شوند. معتادین به اینترنت ساعتهای بسیار طولانی در طول روز را به استفاده از این وسیله ارتباطی می گذرانند به نحوی که عملکرد شغلی واجتماعی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد، کارشناسان این نوع استفاده غیر طبیعی از اینترنت را اصطلاحا اعتیاد به اینترنت می نامند. علت اعتیاد به اینترنت در بسیاری از این افراد، دستیابی به راهی برای سرکوبی اضطرابها و تنش های زندگی است به گفته پژوهشگران احتمال اعتیاد به اینترنت در افراد
گوشه گیر و افرادی که در ارتباطهای اجتماعی و بین فردی خود مشکل دارند بیش از سایرین است.

علایم شناخته شده این اختلال شامل:
الف) استفاده از کامپیوتر برای خوشگذرانی، شادی یا تسکین استرس.
ب) احساس تحریک پذیری غیر قابل کنترل و افسردگی زمانی که از آن استفاده نمی کنند.
ج) صرف زمان طولانی و هزینه زیاد برای
نرم افزار و سخت افزار، روزنامه ها و فعالیتهای مربوط به کامپیوتر.
د) بی خیال شدن نسبت به کار، مدرسه و خانواده.
به آنهایی که نمی توانند از صفحه کامپیوتر دور شوند توصیه می شود:
الف به یک شبکه حمایت شده و سالم متصل شوند.
ب زمانی که حس می کنند باید کامپیوتر را روشن کنند با کسی تماس بگیرند و با او صحبت کنند. این روش رفتار شناختی است به این ترتیب به افراد کمک می شود تا الگوی ذهنی خود را دریابند و بدانند چگونه باید آن را تغییر دهند.

بازیهای رایانه ای:
امروزه گسترش بازیهای الکترونیکی و رایانه ای به تهدید بزرگ برای قشر جوان تبدیل شده است و این امر می تواند به بروز بیماریهای روانی و افسردگی در قشر جوان نیز منجر شود. امروزه دسترسی کودکان و قشر جوان به بازیهای الکترونیکی به سادگی امکان پذیر است در حالی که اکثر والدین نسبت به خطرات استفاده بیش از حد این بازیها بی اطلاع هستند. در گذشته بازیها از طریق ارتباط کودکان با یکدیگر انجام می شد اما امروزه کودکان از زمان درک و فهم این بازیها بیشترین ساعات روز را صرف اینگونه بازیها می کنند در حالی که این ارتباط هیچگونه رابطه عاطفی و انسانی ایجاد نمی کند و در صورتیکه اگر بازیها فکری نیز نباشد تاثیر گذاری نامطلوب بر روحیات کودک خواهد داشت.تاثیر بازیهای رایانه ای به ویژه در ایجاد خشونت در کودکان و نوجوانان است. تحقیقات نشان می دهد که تاثیر بازیها ی رایانه ای بر رفتار خشونت آمیز کودکان و نوجوانان بستگی به وجود چند عامل دارد. اولین عامل اینکه درجه شدت خشونت در بازی چه اندازه است. دوم توانایی کودک برای تشخیص و تمیز بین دنیای تخیلی و واقعیت زندگی است.
عامل سوم قدرت کودک برای مهار کردن تمایلات و انگیزه های وجودی است و بالاخره عامل چهارم چارچوب ارزشی است که کودک در آن رشد کرده است و یا هم اکنون زندگی می کند و نیز ارزشهایی که در متن و محتوی بازی مستتر است.تحقیقات اخیربر این موضوع دلالت دارد که بازیهای رایانه ای سبب صدمات مغزی طولانی مدت می شود.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نشر نخواهد شد

امارگیر سایت