جدید
خانه / سخن بزرگان / ایت الله بهجت (ره) / علاج سوء ظن در نگاه ایت الله بهجت (ره)

علاج سوء ظن در نگاه ایت الله بهجت (ره)

علاج سوء ظن در نگاه ایت الله بهجت (ره)
حجت الاسلام پناهیان :

ماجرای فالوده ای که حضرت امیر از آن میل نکرد/ علاج سوءظن از نظر آیت الله بهجت

ماجرای فالوده ای که حضرت امیر از آن میل نکرد/ علاج سوءظن از نظر آیت الله بهجت

 

فالوده ای نزد حضرت امیر(ع) آوردند و ایشان مقداری از آن فالوده را چشید و فرمود خوشمزه است اما ببرید، من نمی خورم. برای اطرافیان سوال پیش آمد که آیا این فالوده مشکلی دارد…

 

 

به گزارش بسیج پرس، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در هیات محبین امیرالمومنین(ع) به بیان نکاتی پیرامون نحوه نگرش انسان نسبت به نفس، خطر پیروی از نفس و راه های مبارزه با آن پرداخت که در ادامه گزیده ای از آن را می خوانید:

* پیرو جلسات گذشته باید دوباره متذکر شوم که نگرش ما به نفس باید منفی باشد. ما باید نسبت به نفس تنفر داشته و آن را خطرناک و زشت بدانیم؛ این اولین قدم است. باید برای خودمان این مطلب را جا بیندازیم که نفس دشمن ماست.

* شاید زدن این مثال چندان خوب نباشد اما شما نگاه کنید به برخی تولیداتی که انسان از بدن خودش به وجود می آورد و خود او از آن نفرت دارد، مانند فضولات. فضولات روح ما نباید بر ما ریاست کند. نفس ما دست روی هر چیزی بگذارد آن را نجس می کند. اهل بیت از ما خواسته اند که با نفس اینگونه رفتار کنیم.

* حیا یعنی اینکه بر روی خواسته های نفسانی خود دری قرار دهیم. مثالی از دوران دفاع نقدس می زنم؛ در آن دوران اغلب رزمندگان می گفتند که شهید و مجروح بشویم اما دست بعثی ها نیفتیم. دلیلش هم این بود که آن ها انسان را بسیار آزار می داند. حال روح ما همینطور است و نباید اسیر دشمن (نفس) شود.

** فالوده ای که حضرت امیر(ع) از آن میل نکرد

* فالوده ای نزد حضرت امیر(ع) آوردند و ایشان مقداری از آن فالوده را چشید و فرمود خوشمزه است اما ببرید، من نمی خورم. برای اطرافیان سوال پیش آمد که آیا این فالوده مشکلی دارد یا حرام است که شما میل نمی فرمایید که حضرت در پاسخ فرمود: خیر؛ من نفسم را عادت نمی دهم به این نوع غذاها. اگر نفسم را به این نوع غذاها عادت دهم احتمال دارد در آینده از من چیزهای بیشتری طلب کند. این یعنی حضرت امیر(ع) از اینکه اسیر نفس شود به شدت دوری می کرد.

* از آقای بهجت سوال کردند که علاج سوء ظن چیست؟ که ایشان در پاسخ گفت باید به خودت سوء ظن داشته باشی. اگر انسان به خودش سوء ظن داشته باشد دیگر به دنبال عیوب دیگران نمی رود و مشغول خودش می شود.

** ما شمر بالقوه هستیم

* ما باید نفس خود را کنترل کرده و از اسیر شدن به دستش دوری کنیم. آیت الله بهجت می فرمود ما شمر بالقوه هستیم؛ یعنی اصلا بعید نیست که نفس، ما را به جایی برساند که پست ترین انسان ها شویم و برای دوری از این حالات باید با نفس در تقابل بود.

* بعد از اولین قدم که داشتن حس تنفر نسبت به نفس است به دومین قدم یعنی بنای مبارزه با نفس می رسیم. داشتن بنای مبارزه با نفس بسیار مهم است. اگر کسی این بنا را داشت و بعضا در میانه راه زمین هم خورد، خداوند دستش را می گیرد. ما در روایت داریم که مومن بنای مبارزه با نفس را دارد و ممکن است در این مسیر زمین هم بخورد و مرتکب گناهانی هم بشود اما خداوند او را یاری داده و او می تواند بر مبارزه خود با نفس ادامه دهد.

** کسی که بنای مبارزه با نفس را نداشته باشد آدم نیست

* کسی که بنای مبارزه با نفس را نداشته باشد اصلا بویی از معنویت نبرده و می توان گفت که آدم نیست. بنده جرات ندارم بگویم اگر بنای مبارزه با نفس داشته باشیم خدا چطور گناهان ما را می بخشد اما بدانیم که این بنا و این تصمیم فوق العاده مهم بوده و تاثیرات فراوانی را در پی خواهد داشت.

* در این میان برخی نیز پیدا می شوند که بنا گذاشته اند که دین شان را در راه نفس خود خرج کنند که این دیگر اوج بدبختی است و امیدواریم هیچ یک از ما به این عاقبت دچار نشویم.

پس از سخنان حجت الاسلام پناهیان، مهدی حسینی و امیر عباسی به مداحی و مرثیه خوانی پرداختند که در ادامه اشعار خوانده شده را می خوانید:

بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا / بر دلم ترسم بماند آرزوی کربلا

تشـنه آب فراتـم ای اجل مهـلت بده / تا بگیرم در بغــل قبر شهید کربلا
—————————————

سری به نیزه بلند است در برابر زینب / خدا کند که نباشد سر برادر زینب
————————————

حسین سرباز ره دین بود / حسین قربانی آئین بود

عاقبت حق طلبی این بود

گفت از روی نی، سبط پیمبر/ الله اکبر، الله اکبر
————————————

دل نوای نینوا دارد / آرزوی کربلا دارد

هر نفس با شور عاشورا / نغمه «یا لیتنا» دارد

می‌کِشد ما را / یک نگاه تو

می‌کُشد ما را / قتلگاه تو

ما بسیجی‌های روح الله / با شهیدان عهد خون بستیم

روز اول یا علی گفتیم / تا به آخر با علی هستیم

عشق این دل‌ها / جز ولایت نیست

راه و رسم ما / جز شهادت نیست

وارثان جاء نصرالله / قاریان کوثر و قدریم

جان‌نثاران رسول‌الله / فاتحان خیبر و بدریم

یا رسول‌الله نقش پرچم‌هاست / وعده‌گاه ما مسجد الاقصی است

بعد از این چشم انتظاری‌ها / نور چشم عالمین آید

از کنار کعبه آوای / یالثارات‌لحسین آید

بی‌قراریم از ظهر عاشورا / العجل مولا العجل مولا

یا رسول‌الله نقش پرچم‌هاست / وعده‌گاه ما مسجد الاقصی است

بعد از این چشم انتظاری‌ها / نور چشم عالمین آید

از کنار کعبه آوای / یالثارات‌الحسین آید

بی‌قراریم از ظهر عاشورا / العجل مولا العجل مولا

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نشر نخواهد شد

امارگیر سایت