جدید
خانه / اخبار / پای سخن مصباح

پای سخن مصباح

پای سخن مصباح


 عصر شانزدهمین روز از آذر ماه ۱۳۹۲، مهدیه مشهد، میزبان خیل عظیمی از مردم بخصوص جوانان و دانشجویان و طلاب انقلابی و دغدغه مند بود که با هدف استماع سخنان گهربار حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی حفظه الله تعالی در این محفل حضور پیدا کرده بودند.

در این جلسه که با عنوان “بصیرت پایدار” و به همت جبهه پایداری استان خراسان برگزار شده بود، بعد از دقایقی ذکر مصیبت اهل بیت(ع) حجت الاسلام پژمانفر نماینده ی مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و  دبیر جبهه پایداری خراسان ضمن خوش آمد گویی به حضار و خصوصا حضرت علامه مصباح یزدی، اهداف جبهه ی پایداری از برگزاری این همایش را شرح دادند.

پس از ایشان حضرت علامه ی مصباح یزدی بیانات گهربار خویش را آغاز کردند که در ادامه خلاصه ای از مهم ترین مطالب ایشان  به نقل از خبرگزاری نسیم و با اندکی دخل و تصرف تقدیم نگاه سروران مکرم میگردد.

ضمنا فایل صوتی این جلسه نیز بصورت اختصاصی در انتهای متن قابل دریافت میباشد.

-ارزش‌های کشورهای دیگر با زندگی مادی آنها در ارتباط است، کار ماندلا و گاندی باعث شد زندگی مردم راحت‌تر باشد، این فرهنگ جهانی است که ارزش‌های اخلاقی را با مسائل مادی می‌سنجند.

-در جامعه ما متاسفانه این فرهنگ ریشه دوانده و حتی در میان فرهیختگان و رده‌های بالای کشور نیز زمانی که سخنان را تحلیل می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این مسئله در اذهان آنها نیز رسوخ کرده و آنها مهمترین مطلب را این می‌دانند که زندگی راحتی را برای خود و دیگران فراهم کنند.

-آنهایی که به مسائل ارزش‌های اخلاقی پرداخته‌اند همواره دو موضوع عدالت و آزادی را مد نظر قرار داده‌اند، این مطلب اختصاص به مسلمان‌ها ندارد و حتی غیر مسلمانان نیز آن را ارزش می‌دانند.

-متاسفانه در جمع مسلمانان نیز برای اینکه کارآرایی دین را نشان دهند می‌گویند دین کارآیی مادی زندگی را بهتر می‌کند، این موضوع درست است اما تمام مطلب هم نیست.

-امام حسین(ع) صرفا برای رهایی از ظلم یزید قیام نکرد و گفتن این مطلب نیز متاثر از همان مکتب مادی است. این موضوع کمابیش درست است اما تمام مطلب نیست.

-اینکه بگوییم امام حسین(ع) صرفا با ظلم یزید مبارزه کرد کودکانه است و درشأن ما نیست. یکی از مراحل قرب الهی مبارزه با ظلم است اما کار اصلی امام حسین(ع) نیز ایجاد تحول در بشریت بود تا بشر به سمت ابدیت راهنمایی شود.

-انبیا به دنیا آمده‌ و مبعوث شده‌اند تا عمر جاودان ما را در مسیر صحیح قرار دهند نه این عمر مادی ۱۰۰ ساله را، چه اینکه این عمر ۱۰۰ ساله مقدمه‌ای بیش نیست.

-اگر کسی کاری کرد که انسان در بینهایت راحت باشد، این منطق منطق اسلامی است.

-جای تاسف دارد که فرهیختگان ما منطقشان مانند کسانی است که به قیامت بی توجه هستند.

-کم کردن بیکاری، کاهش تورم و تخفیف تحریم‌ها اینها برای برخی شده ارزش مطلق و این انحطاط فرهنگی جامعه ماست، ضروری‌ترین مسئله جامعه ما باید قیامت و خداوند باشد.

-امام خمینی(ره) فرمودند که؛ عدالت هدف غایی اسلام نیست بلکه هدف نهایی “معرفت‌الله” است، عدالت هدف متوسط اسلام است و هدف نهایی معرفت‌الله است. ما عادلانه زندگی می‌کنیم تا امکان تکامل برای همه فراهم شود.

-عدالت ضرورت دارد و هدف هم هست اما هدف میانی است، هدف عالی باید رشد انسان‌ها باشد.

-ما متاسفانه اهداف متوسط را از روی غفلت یا جهل هدف غایی تصور می‌کنیم و فکر می‌کنیم اسلام نازل شده صرفا برای اینها.

-مثلا در مزیت ماه رمضان می‌گویند که این ماه برای کم شدن فسق و فجور است یا برای زندگی عادلانه مردم است، اما واقعیت آن است که هدف همان ماه رمضان نیز زندگی متعالی انسان‌ها است.

-این قسمت کوچک از زندگی انسان با کل زندگی نهایی انسان قابل مقایسه نیست.

– هدف نهایی و عالی انسان در این دنیا قرب به خداست.



منبع: Gofteman-bartar.ir

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نشر نخواهد شد

امارگیر سایت